Olej przekładniowy w samochodzie

Gdyby zapytać przeciętnego użytkownika samochodu o to jakie oleje eksploatacyjne należy regularnie wymieniać z pewnością wskazałby w pierwszej kolejności na olej silnikowy. Niestety wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy z tego, że do prawidłowego funkcjonowania naszego samochodu należy regularnie wymieniać także olej przekładniowy. Zaniedbanie jego wymiany może kosztować nas w przyszłości usterkę skrzyni biegów.

Prawdą jest, że olej przekładniowy starzeje się znacznie wolniej niż silnikowy, jednak nie jest on wieczny. Dlatego bardzo ważne jest aby od czasu do czasu sprawdzić jego stan tak by nie przeoczyć ewentualnego jego ubytku.

mechanikDobry olej przekładniowy

Oprócz samej specyfikacji dotyczącej lepkości, warto by olej wyróżniał się także dobrą jakością. Chociażby z tego względu, że nie jest to rzecz, którą wymieniamy często. Najczęściej wybieranym i zarazem polecanym przez fachowców jest olej Castrol z serii Hyspin – olej niezawierający metali ciężkich.

Olej do manualnych skrzyni

Do manualnych skrzyń biegów stosuje się oleje przekładniowe zgodnie z klasyfikacją która dotyczy głównie jakości i lepkości. Jeśli chodzi o klasyfikacje lepkości ta informuje nas o tym w jakich temperaturach olej może pracować. Powszechnie stosuje się oleje wielosezonowe do zalecanych zaliczyć można 75W/90 lub 80W/90. Uwaga: Zastosowanie zbyt gęstego bądź za rzadkiego czy też innego niż wymagany w naszym pojeździe może spowodować pogorszenie zmiany biegów lub przyspieszyć zużycie skrzyni biegów.

olej

Olej do automatycznych skrzyni

Najczęstszą przyczyną awarii automatycznych skrzyni biegów jest zły dobór oleju przekładniowego. Winowajcą problemów związanych ze skrzynią biegów jesteśmy często my sami. Nie stosujemy się do wymagań producenta, który zaleca pierwszą wymianę oleju w skrzyni biegów po 60–100 tys. km od momentu wyprodukowania pojazdu, a później co 30 tysięcy.

Należy pamiętać o tym, że automatyczne skrzynie biegów wymagają oleju typu ATF, który dodatkowo musi odpowiadać specyfikacjom i normom producenta pojazdu. Zastąpienie go innym może narazić skrzynię biegów na poważne problemy.

 Olej przekładniowy w samochodzie